Editie 2016 : Weer Blikken

TBD2016 Tip1.png
 

De inspiratie dit jaar kwam van veld robots die gebruikt worden om gewassen te inspecteren en de slechte planten te kunnen verwijderen. Bij gebrek aan plantgoed werden blikken gebruikt die op een onregelmatige afstand van elkaar stonden. In de eerste proef was het de bedoeling om langs de blikken te rijden. Het eerste was een vast gebogen wand (muur), daarna een 100 tal blikken op een afstand tussen de 2 cm en 8 cm. In de tweede proef moest je de eerste 8 blikken laten staan en het 9e (en ev. volgende) verwijderen. In de 3e proef moest je de bliiken mpet een bal op uit de rij verwijderen. In de 4e proef moest je die blikken net laten staan en alle andere verwijderen. Het einde van een parcours was aangegeven met een zwarte lijn. Zoals steeds begon iedereen om 9u te bouwen en was het de bedoeling om om 15u klaar te zijn en konden de demonstraties beginnen. De winnaar was dit jaar VN², op de voet gevolgd door de Hollanders. Weeral een geslaagde dag waarin veel gebouwd, geprobeerd, gelachen en gestressed werd. Iedereen heeft één of meerdere proeven succesvol afgelegd, niemand deed alles perfect. De scheidsrechter slaagde erin om leuke en doenbare proeven te bedenken, de deelnemers slaagden erin om hun robots klaar te stomen voor de demo's. Tot volgend jaar !

TBD2016 deelnemers.jpg

De Robots

Editie 2015 : De Wielen

TBD2015 Scheidsrechter.jpg
 

In 2015 was het thema 'kwaliteitscontrole'. De bedoeling was om 1, 2 en 3 wielen helemaal te inspecteren op fouten. De opdrachten die Marc bedacht had waren de volgende :

Een autoband ligt plat op de grond, voldoende verwijderd van mogelijke obstakels. Deze autoband moet “geinspecteerd” worden over de volle omtrek, dat wil zeggen dat de robot de omtrek van de band moet volgen. Startpositie van de robot wordt vastgelegd door de scheidsrechter, maar tussen 20 cm en 120 cm verwijderde van de zijkant van de band. De startrichting van de robot is onbekend (zogenaamde “vector start”). Iedere robot krijgt drie startpogingen, maar telkens met een andere startpositie. Alle pogingen tellen mee voor punten.

De volgende opdrachten waren een variatie hierop : er liggen twee wielen op een afstand van 50 tot 110 cm van elkaar, beide moeten geïnspecteerd worden. En als laatste opdracht : er liggen drie wielen op willekeurige posities, maar wel op een afstand tussen 50 en 110 cm van elkaar, alle drie moeten geïnspecteerd worden.

Het “mysterieuze blokje” was een mogelijke optie : ergens op de bovenkant vaneen band was er een witte markering aangebracht van ca 6 cm breed. De robot moest dan hierop het bewuste blokje plaatsen. Uiteindelijk heeft niemand deze optie uitgevoerd.

De meeste ploegen konden de eerste opdracht tot een goed einde brengen. Ook de tweede opdracht is voor verschillende ploegen gelukt, en zelfs bij de derde opdracht slaagde VN² als enige er in om driemaal foutloos alle banden te inspecteren !!

Verdiende winnaar werd bijgevolg VN² met “Fischer Technic”. Tweede plaats was voor Jan Heynen met “Discovery 3” en derde plaats was voor Patrick De Wachter met “Planck Trick” !

Voor de 8ste keer heeft onze scheidsrechter originele proeven bedacht waarvan iedereen dacht dat het onmogelijk was, maar 6 uur later toch kon demonstreren (bedankt). Voor de 8ste keer is aangetoond dat je in één dag misschien geen perfect programma kan bouwen, maar wel behoorlijk goed kan presteren (proficiat). Voor de 8ste keer op rij had iedereen het naar zijn zin en was deelnemen het doel, maar winnen eigenlijk bijzaak (zoals het hoort).

Team Building Day is een bewezen concept : als "Team" een aangepast robot "Builden" en dit alles op één "Day".

De proeven kun je hier terugzien.

TBD2015 deelnemers.jpg

Planning

Om 8u30 werd iedere deelnemer verwacht. Om stipt 9 uur begon de uitleg van de proeven en daarna kan het bouwen en experimenteren beginnen. Wie interesse heeft kon ook vanaf ongeveer 15u komen kijken, want dan moet iedereen zijn kunnen demonstreren. Einde was rond 17u.

Uiteraard ging alles door bij Thomas More op Campus De Nayer in de Cafetaria van het Auditorium Gebouw (groot gebouw, vooraan op de parking, onderaan aan de glazen deuren).

De Robots

Meer foto's : https://picasaweb.google.com/107961041471326654437/TeamBuildingDay2015?authkey=Gv1sRgCMuJ9ci6h8yqbg 
Video's van deze en vorige jaren : https://www.youtube.com/playlist?list=PL1zBLSj8m237Ylrujtb6QB6QLze2yL4HY 

Tips 2015

  • Voeding 1: eten en drinken kan je best meenemen om geen tijd te verliezen met die te gaan halen.
  • Voeding 2: robot : bedenk op voorhand een batterij strategie. Die dag zal uw robot veel testen, rijden... veel meer dan een gewone dag. Het zou dan ook spijtig zijn dat op het ultieme moment je batterijen leeg zijn. Reserve batterijen, een lader, ....
  • Voeding 3: werk-tafel : neem een verlengdraad (10 meter of zo) en een of twee multistekkersdozen mee.
  • De ondergrond zal die van de zaal van de dag zijn, dus niet perfect vlak.
  • AFSTAND SENSOREN (of proximity sensoren) zijn nodig.
  • Wit/zwart detectie, als lijnvolger sensoren zouden ook nuttig kunnen zijn.
  • Voor de basis oefeningen is geen extra mechanica nodig, wel de sensoren op de juiste plaats bevestigen en richten  ;-)
  • Voor de bonus/extras is er wel iets te doen bewegen (motor en/of servo en/of electro-magnet en/of elastic en/of ...) en het is ook nodig om een blokje hout (of plastic of metal...naar eigen keuze) mee te brengen.

De discussie over "het blokje hout" is op zich wel interessant. Hier wat toelichting van onze scheidsrechter:

  • Grootte : Dit blokje moet ten minste even groot zijn als een luciferdoosje, dus minstens 1.5 x 5.3 x 3.5cm, optimaal is een paar mm groter (bron : http://www.thuisinbrabant.nl/object/noordbrabants-museum/17067). Er is geen maximum beschreven. Ik zou als maximum 7 cm x 7 cm x 14 cm voorstellen maar niet verplichten.
  • Materiaal : "hout (of plastic of metal...naar eigen keuze)" : iets dat je in voorraad, ergens in huis hebt. Hout : beter geen "balsa" hout (is te licht, gebruikt voor vliegtuigmodelbouw) - metaal : beter geen lood (is te zwaar) - Lego : enkele oude (vier-hoeken) lego-stenen kunnen ook een gepast blokje vormen.

 

Scores 2015

Logo Team Crew-members Technologie Scores Het Team
Vn3.jpg (vN)2 Paul van Niekerk
Huub van Niekerk
fischertechnik met RoboPro, de grafische taal van fischertechnik 80+270+390=
740
Vn3 team.jpg
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen Discovery 3, STM32, zelfbouw 120+220+250=
590
Total recall 2013.jpg
Planck trick logo.jpg Planck-Trick Patrick De Wachter Planck met STM32VLDiscovery en Robotlib 120+170+160=
450
Plancktrick team.jpg
N3Vrfear.jpg nEV3r Fear Jildert De Wachter Lego Mindstorms EV3 120+130+160=
410
N3everFear2014 team.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Aloys Verstraeten
Karel Dupain
Joep Suijs
Planck met STM32F4 en Robotlib 40+120+120=
280
Hollanders2013 team.jpg
Degebroeders logo.jpg De Gebroeders Niek van Uden
Gerard van Uden
Zelfbouw / autonoom met de naam "BOS" 120 Degebroeders team.jpg
Octopus logo.jpg Octopus Coen Roos Zelfbouw Technisch Defect
Spijtig
-

Editie 2014: De Gang

Op 20 september 2014 gaan we van start met onze 7e Team Building Day. Deze gaat door in Sint Katelijne Waver in het studielokaal. We starten om rond 9 uur met de uitleg van de proeven van dit jaar. Dan konden we van 9u tot 14u30 de robot aanpassen, programmeren en testen. Daarna zijn er demonstraties en rond 16u45 waren we klaar. Nog even samen opruimen en dan kunnen we allen om 17u terug naar huis.

 
Deelnemers aan de Team Building Day van 20 september 2014, van links naar rechts: Marc Robberecht (scheidsrechter), Jan Heynen (winnaar), Aloys Verstraeten, Burak Gözen, Efekan Horzum, Coen Roos, Huub van Niekerk, Paul van Niekerk, Niek van Uden, Gerard van Uden, Joep Suijs, Niels Ickx, Jildert De Wachter, Patrick De Wachter

Meer foto's vind je in onze Fotogalerij en hier kun je proeven terugzien.

Opdrachten 2014

TBD2014 Opdracht1.jpg Volg de kromme baan: Sommigen volgden een wand, andere robots reden in het midden tussen de twee wanden. Geen opties, gewoon zo snel mogelijk in beide richtingen en – uiteraard- zonder de wand te raken. Diegene die een wand volgden merkten al gauw dat de binnenbaan korter en dus sneller was dan de buitenbaan.
TBD2014 Opdracht2.jpg Rijd door het labyrint: Hier waren alle banen recht en alle hoeken 90°. Het was een labyrint, geen doolhof, dus er was telkens maar één mogelijke draairichting. Geen T-stukken of kruispunten. Sommigen volgden de wand, sommigen detecteerden het einde van de baan en beslisten dan 90° naar links of rechts te draaien. Drie opties : starten op een helling, stoppen op een witte/zwarte lijn op een helling en het detecteren van een zwarte lijn op een witte achtergrond ergens op de baan
TBD2014 Opdracht3.jpg Combinatie van opdracht 1 & 2

Scores 2014

Logo Team Crew-members Technologie Scores Het Team
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen Discovery 3, STM32, zelfbouw 204+240+120=
564
Total recall 2013.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suijs
Karel Dupain
Planck met STM32F4 en Robotlib 201+220+140=
561
Hollanders2013 team.jpg
N3Vrfear.jpg nEV3r Fear Jildert De Wachter
Niels Ickx
Lego Mindstorms EV3 200+120+20=
340
N3everFear2014 team.jpg
EML-Botchup.jpg EML-Botchup Aloys Verstraeten Zelfbouw / Atmel 80+210+0=
290
EmlBotchup2014 team.jpg
L-Botics.jpg L-Botics Burak Gözen
Efekan Horzum
Mehmet Yilmaz
Lego Mindstorms EV3 100+110+10=
220
LBotics team.jpg
Degebroeders logo.jpg De Gebroeders Niek van Uden
Gerard van Uden
Zelfbouw / autonoom 203 Degebroeders team.jpg
Planck trick logo.jpg Planck-Trick Patrick De Wachter Planck met STM32VLDiscovery en Robotlib 202 Plancktrick team.jpg
Vn3.jpg (vN)3 Paul van Niekerk
Huub van Niekerk
Ruben van Niekerk
fischertechnik 120+20+10=
150
Vn3 team.jpg
CARkar.jpg CARkar Coen Roos Magician met Arduino Uno
Triangulatie afstandsensor en odometrie
100 Carkar2014 team.jpg

Tips 2014

Ieder ploeg neemt deel met één enkele robot. De opdrachten zijn gemaakt voor autonome robots van het "Roborama Type" (in brede zin).

Dit jaar is geen speciale mechaniek nodig, we proberen zo het laagdrempelig te houden dat iedereen kan deelnemen. De robot moet uiteraard kunnen rijden, goed kunnen manoeuvreren ( korte bochten draaien ), maar iets terug brengen is er dit jaar niet bij . Het zou kunnen dat het parcours uit verschillende houten platen bestaat die op en/of naast elkaar staan of liggen. Er kunnen kleine niveau verschillen en/of kleine gleuven zijn. Zorg dus dat je robot geen probleem heeft met een niveau verschil (trede) van een paar mm of een paar mm tussen twee platen.

Afmetingen:

  • Maximum : robot kleiner dan 30 cm (lengte of breedte).
  • Een diameter van 20 cm zou beter zijn.
  • Minimum : een aangepaste mini-sumo zou het kunnen doen ( als hij geen probleem heeft met de ondergrond waar het niet vlak is)

Door dat er weinig te bouwen is, is Team Building Day dit jaar goed aangepast voor kleine ploegen. Zoals bij Roborama mag de robot niet tegen de muren botsen en zelfs niet de muren raken. De (afstands)SENSOREN zijn dus heel BELANGRIJK (IR / US) dit jaar.

Zorg dat je robot een ledje, lampje of beter een buzzer heeft om een signaal te geven (bijvoorbeeld detectie...). Dit kan helpen om een bonus te krijgen.

Voeding robot : bedenk op voorhand een batterij strategie. Die dag zal uw robot veel testen, rijden... veel meer dan een gewone dag. Het zou dan ook spijtig zijn dat op het ultieme moment je batterijen leeg zijn. Reserve batterijen, een lader, ....

Mocht het echt niet lukken, geen paniek! Naar analogie met Roborama zullen ook hier radiobestuurde robots toegelaten worden. Ze zullen dezelfde proeven moeten doen dan de autonome robots, maar apart geklasseerd worden. Afstandsbesturing, al dan niet draadloos, mag als je ploeg uit minstens 2 personen bestaat.

Eten en drinken kan je best meenemen om geen tijd te verliezen met die te gaan halen.

Editie 2013 : Handbal, Basket of Voetbal ?

Zoals reeds eerder aangekondigd hebben we in september onze 6e (jawel, al de 6e) Team Building Day. Deze gaat door op 28 september van 8u30 tot 17u op Campus De Nayer in Sint Katelijne Waver in het landschapslokaal. Stipt om 8u30 zal onze scheidsrechter de opdrachten uitleggen en dan kan je tussen 9u en 15u aan de slag om je robot te bouwen, aan te passen, te programmeren en te testen. Daarna zijn dan de demonstraties van de ploegen en rond 16u30 zou dan de winnaar bekend moeten zijn. Daarna ruimen we samen op en om 17u kunnen we allen tevreden huiswaarts keren.

Opdrachten van 2013

Net zoals vorige jaren werden er 3 schitterende opdrachten bedacht door Marc Robberecht van verschillende moeilijkheidsgraad zodat zowel de absolute beginner als de gevorderde amateur er zijn gading kon in vinden.

TBD2013 1.jpg OPDRACHT 1 : De bedoeling is dat de robot de bal in het doel schopt. De bal wordt door de scheidsrechter op het veld gelegd ongeveer 20 cm buiten het strafschopgebied (het vlak afbakend door zwarte tape voor het doel). De deelnemer mag daarna de robot zetten hoe en waar hij wil maar minstens 20 cm van de bal. Op een T-vormig veld dient een deel als doel. Er zijn extra punten te verdienen als de robot niet in het doel komt of in het strafschopgebied. Er zijn drie verschillende pogingen die elk max. 2 minuten duren. Elke poging telt mee voor de eindscore.
TBD2013 2.jpg OPDRACHT 2 : Hier moet de robot in de hoek van het plein vertrekken. De hoek en richting zijn vooraf op te geven. Daarna legt de scheidsrechter een bal op het plein en moet de robot die zoeken en daarna in het doel schoppen. Ook hier zijn er bonuspunten als de robot niet in het doel of het strafschopgebied komt. Er zijn 3 verschillende pogingen die elk max. 2 minuten duren. Alle pogingen tellen mee voor de eindscore.
TBD2013 3.jpg OPDRACHT 3 : Ergens rond het denkbeeldige midden van het vlak staan een aantal (max.8) paaltjes van 20 cm hoog met een tennisbal er boven op. De bedoeling is dat de robot in een hoek vertrekt en alle tennisballen in de paaltjes klopt. De robot mag de paaltjes niet aanraken of verschuiven. Er zijn 3 verschillende pogingen die elk max 2 minuten duren. Elke poging telt mee voor de eindscore.

Scores 2013

Logo Team Crew-members Technologie Scores Het Team
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen Zelfbouw (avr mega32, X-bee,Sharp, enz...) Opdracht 1: 110
Opdracht 2: 150
Opdracht 3: 90 
Totaal: 350
Total recall 2013.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Aloys Verstraeten 
Karel Dupain
Arm processor met robotlib beta. Opdracht 1: 80
Opdracht 2: 80
Opdracht 3: 60
Totaal: 220
Hollanders2013 team.jpg
WoDy team.jpg WoDy Wout Smeet
Dylan Gybels
Lego Mindstorms NXT Opdracht 1: 80
Opdracht 2: 50
Opdracht 3: 0
Totaal: 130
WoDy team.jpg
Novalabo.jpg Nova Laboratories Inc Thomas Frans
David Frans
VEX Opdracht 1: 80
Opdracht 2: 0
Opdracht 3: 0 
Totaal: 80
VEX team.jpg
N3Vrfear.jpg nEV3r Fear Jildert De Wachter
Xander Soldaat
Lego Mindstorms EV3 Opdracht 1: 40
Opdracht 2: 10 
Opdracht 3: 0
Totaal: 50
Nev3rfear team.jpg

Tips 2013

  • Het thema dit jaar is "Handbal, Volleybal of Voetbal". Onze scheidsrechter heeft al laten weten dat hij niets van sport kent en zich dus niet gebonden voelt door de officiële regels van de echte sport. Verder zei hij dat er geen blikken zullen zijn dit jaar, maar hij vroeg me wel of ik voor 10 tennisballen kon zorgen. 10? Raar ....
  • Zoals steeds is een Roborama robot een goede basis. We proberen het laagdrempelig te houden zodat iedereen kan deelnemen en die dag plezier kan beleven aan het bouwen, programmeren en testen.
  • Een deel van het parcours van Roborama zal gebruikt worden
  • Klopt het dat ik moet rekening houden met de afmetingen 40cmx40cm? Dit zijn de maximale aangeraden afmetingen. We zijn niet te strikt. Het mag zelfs iets groter, maar kleiner is beter omdat het dan makkelijker is om tussen de hindernissen door te rijden. Concreet : tussen 10 en 40 cm is goed, rond de 20-30 cm beter
  • Zijn er nog andere beperkingen? De robot mag het ondergrond, het parcours, de hindernissen, enz... niet beschadigen.
  • Mag de robot aangepast worden (nieuwe software laden en/of hardwarematig) tussen de proeven? Ja, maar beperkingen : tijd, en soort aanpassingen ; details verschillen ieder jaar, dus info de dag zelf. Een andere programma opladen voor ieder deel, snel er tussen, mag wel.
  • Is er in de ruimte een WiFi verbinding om tijdens de dag Internet te kunnen gebruiken? Er is Wifi, maar de toegang is beperkt en moet op voorhand aangevraagd worden. We zullen zorgen dat er 1 PC is waarop je op internet kan.
  • Iets (LED, lampje... of beter een buzzer...) om een seintje te geven kan helpen om een bonus te krijgen.
  • Eten en drinken kan je best meenemen om geen tijd te verliezen met die te gaan halen ;-

Editie 2012 : Blikken en Lijnen

Dagoverzicht

De TBD 2012 was wederom een zeer geslaagd event. Door de combinatie met de infodag van Lessius (het overkopelende orgaan van Hogeschool De Nayer) hadden we ook volop belangstelling van de bezoekers, ouders en toekomstige studenten. Uiteindelijk waren er 6 deelnemende teams :

  • Aloys Verstraeten (zelfbouw)
  • De Hollanders : Joep Suys en Karel Dupain(zelfbouw)
  • LeJOS : Patrick en Jildert De Wachter(Lego)
  • (vN)3 : Paul en Huub Van Niekerk (Fischer Technic)
  • WoDy : Wout Smeets, Dylan Gybels (Lego)
  • Jan Heynen(Zelfbouw).

 

 

Hier kun je de proeven terugzien.

Om stipt 9 uur begon Marc de 2 opdrachten van de dag te omschrijven.

Blik Vervoeren De eerste opdracht leek best doenbaar  : je robot moest een blik transporteren tot aan het einde van de zwarte lijn (lijnvolgen). Daar moest het blik afgezet worden, zo mogelijk rechtop, en de robot moest terugkeren naar zijn startpositie en stoppen.
Blkken Sorteren
TBD2012 opdracht2.jpg
De tweede opdracht was een veel grotere uitdaging : Op een zwarte lijn stonden witte en zwarte blikken in willekeurige volgorde. Je robot moest eerst een blik gaan halen, daarna omdraaien en naar het andere eind van de zwarte lijn rijden. Ergens was er ook nog een splitsing voorzien. Hier moest je robot dan de juiste kant kiezen naargelang de kleur van het blik hij op dat moment bijhad. Het bewuste blik moest dan boven op een balkje worden afgezet, zo mogelijk weer mooi rechtop. De robots die niet zo hoog konden heffen mochten het blik ook voor het verhoog van 6.5cm neerzetten, uiteraard ten koste van een bonus.

 

Gelukkig hadden we op voorhand een paar tips gekregen, zodat het mechanische gedeelte voor de meesten reeds voorbereid was. Alhoewel niemand had eigenlijk verwacht dat de blikken op een verhoog moesten worden afgezet. Plots werd duidelijk waarom Marc de foto's van de vorklift zo mooi vond (tip 2). Het randje van ca 4 mm hoog waar de robots over moesten, bleek gelukkig geen probleem te vormen. Dit was vooral een test naar de toekomst toe om kleine hoogteverschillen toe te laten ipv een perfect egale vloer. Het werd dus vooral weer race tegen de klok om de software in orde te krijgen. Om 15.15h was dan het uur van de waarheid aangebroken.

Zoals verwacht slaagden de meesten er in om de eerste opdracht tot een goed einde te brengen, maar helaas liet WODY daar een steekje vallen, en hij lukte niet in de opdracht. [Volgende keer reserve batterijen meebrengen, he ;-)] De tweede opdracht, die in het begin iedereen voor onmogelijk hield, werd toch door de meeste teams gedeeltelijk volbracht !! Opvallend hier, WODI slaagde er in de herkansing - met verse batterijen - in om alle blikken foutloos te sorteren. Ook Joep zijn robot deed het uitstekend, maar door een mechanisch probleem werd niet elk blik foutloos afgezet. Jan's robot kon als enige 3 blikken bovenop de balk rechtop zetten, maar weigerde het laatste blik te gaan halen. Blijkbaar worden ook robots wat moe naar het eind van de dag :-)

Alle aanwezigen waren het er over eens dat Marc weer twee geweldige opdrachten had bedacht, niet te gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Een zeer geslaagde dag en nog eens hartelijk bedankt voor de inspiratie / creativiteit/ inspanningen / voorbereidingen aan Marc om voor de 5e keer op rij plezante uitdagingen te bedenken die voor iedereen doenbaar zijn binnen de beperkte tijd die we hadden.

Scores 2012

Team Robot Blik Vervoeren Blikken Sorteren Score
Jan TBD2012 jan robot.jpg 38 140 178
De Hollanders TBD2012 joep robot.jpg 40 135 175
WoDy TBD2012 wody robot.jpg - 150 150
LeJOS TBD2012 jildert robot.jpg 25 60 85
Aloys TBD2012 aloys robot.jpg 38 10 48
(vN)3 TBD2012 vn3 robot.jpg 40 - 40

Tips 2012

Tip 1 : 08 juli 2012

Als een parcour gemaakt is uit verschillende houten platen op en/of naast elkaar, kunnen er niveau verschillen en/of kleine gleuven zijn. Zorg dus dat je robot geen probleem heeft met een niveau verschil (trede) van 3 of 4 mm of een paar mm tussen twee platen.

Tip 2 : 13 augustus 2012

Volgende foto's vond onze scheidsrechter wel mooi :
Tip2 1.jpg Tip2 2.jpg Tip2 3.jpg 
Hij vertelde me ook dat dit jaar de blikken nog leeg zullen zijn.

Tip 3 : 3 september 2012

  • Voordeel van een ploeg : terwijl de ene zich met de mechanica bezig houdt kunnen de andere zich op de software concentreren
  • Afstandsbesturing mag als je ploeg uit minstens 2 personen bestaat.
  • De brug staat dit jaar niet op het programma, maar wel blikken. De blikken zijn dit jaar nog leeg ;-)
  • Als je op basis van een Roborama genre robot werkt, dan is het nuttig om je van het volgende te voorzien :
    • Extra sensoren (bijvoorbeeld dezelfde als je lijnsensoren) (1 of 2)
    • Extra servos of kleine motoren.
    • En een ledje, lampje of buzzer om een signaal te geven (bijvoorbeeld detectie...)

Tip 4 : 7 september 2012

  • Er zijn momenteel 4 ploegen ingeschreven. Twee LEGO, een fishertechnic en een zelfbouw.
  • Het event gaat door in de cafetaria, maar niet op het gelijkvloers. Wel bovenaan de trap links (onder het auditorium en in het lokaaltje erachter)
  • Breng zelf je natje en je droogje mee. Het is morgen ook infodag bij de Nayer, maar reken er niet op dat je ergens kan eten of drinken.
  • Voeding robot : bedenk op voorhand een batterij strategie. Die dag zal uw robot veel testen, rijden... Veel meer dan een gewone dag. Het zou dan ook spijtig zijn dat op het ultieme moment je batterijen leeg zijn. Reserve batterijen, een lader, ....
  • Voeding werk-tafel : neem een verlengdraad (10 meter of zo) en een of twee verdeeldozen mee zodat we iedereen van stroom kunnen voorzien
  • Zorg voor voldoende reserve onderdelen, sensoren en bouwmateriaal. Murphy heeft al laten weten dat hij morgen ook van de partij zal zijn !

Editie 2011 : Val er niet af

Dagindeling

Om 8u30 werden we allemaal verwacht in de cafetaria van het auditorum . Om stipt 9 uur begon Marc de 3 proeven toe te lichten. Onze vierde Team Building Day stond in het teken van 'Val er niet af', waarbij 'er' een 'tafel moest voorstellen. Drie proeven, van makkelijk tot moeilijk, maar allemaal doenbaar. Daarna hadden de teams tot 15u20 tijd om alles te bouwen en te programmeren. Jan had de nodige tegenslag als in de namiddag zijn robot de geest gaf, maar toch vond hij een oplossing want uiteindelijk won hij nog. Drie teams kozen voor Lego, eentje voor Fishertecnik en twee kozen voor zelfbouw. Na het bouwen kwamen de demonstraties, ruimden we samen op en werden de winnaars bekend gemaakt. Rond 17u konden we allemaal tevreden huiswaarts keren. Alweer een geslaagde dag ! Om iedereen de kans te geven om de robots te verfijnen zal in januari een herkansing komen met dezelfde opdrachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer details vind je nog op Xander's blog. Zie hier de onverkorte versie van de proeven.

Locatie

Het event ging door in de cafetaria van het auditoriumgebouw van De Nayer. Dit is het tweede gebouw links als je de campus oprijdt vlak voor de grote parking. De cafetaria vind je onder het auditorium en is van buitenaf bereikbaar door de trappen af te gaan en door de aluminum ramen/deuren naar binnen te gaan

Inschrijvingen 2011

Logo Team Crew-members Technologie Besturing Eindscore Het Team
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen Zelfbouw (avr mega32, X-bee,Sharp, enz...) Autonoom 450 Total recall team.jpg
Teamwreckingball new.jpg Team Wrecking Ball Jildert De Wachter
Xander Soldaat
Lego Mindstorms NXT Autonoom 437 Theperfectstorm team.jpg
Teamspirit logo.jpg Team Spirit Joachim Vandersmissen
Patrick De Wachter
Lego Mindstorms NXT Autonoom 434 Team spirit.jpg
INXTreme.jpg iNXTreme John de Viet
Krijn de Viet
Lego Mindstorms NXT Autonoom 250 INXTreme team.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Aloys Verstraeten 
Karel Dupain
Da’s nog geheim, maar tip: het is zelfbouw ;) Autonoom 160 Hollanders team.jpg
Vn3.jpg (vN)3 Paul van Niekerk
Huub van Niekerk
Ruben van Niekerk
fischertechnik Autonoom 110 Vn3 team.jpg

Scores 2011

Team Tafel Opruimen Lijnvolgen Blikken Sorteren Score
Total Recall 280 170 0 450
Team Wrecking Ball 260 117 60 437
Team Spirit 290 84 60 434
iNXTreme 110 110 30 250
De Hollanders 100 0 60 160
(vN)3 110 0 0 110

Opdrachten 2011

Dit jaar stonden de opdrachten in teken van 'val er niet af', met als achterliggend idee dat alle proeven op een tafel moeten uitgevoerd worden. Om de robots niet te beschadigen lagen de tafels ongeveer 3 cm van de grond, 'just in case' er toch iemand zou afvallen en geloof me : dat is gebeurd. Voor elke proef had elk team max. 5 minuten waarbinnen ze de robot ev. mochten aanpassen en max. 3 pogingen doen.

TBD2011 opdr1.jpg OPDRACHT 1 : Blikken van tafel vegen Op een vierkante tafel (120x120cm) staan 25 blikken en de robots worden allemaal op dezelfde plek en in dezelfde richting gezet. De bedoeling is om zo snel mogelijk alle blikken van de tafel te vegen zonder dat de robot er zelf afvalt. Er zijn bonuspunten als de robot aan het einde een signaal geeft dat hij klaar is en als er geen enkel deel van de robot ooit over de rand van de tafel komt.
TBD2011 opdr2.jpg OPDRACHT 2 : Lijnvolgen De klassieke Roborama lijnvolg proef, maar hier worden twee blikken op het parcours gezet. De bedoeling is dat deze blikken van de lijn worden geduwd of gezet. Het maakt niet uit hoe, als ze er maar af zijn. De snelste robot wint (Total Recall deed dit in iets meer dan 9 seconden !)
TBD2011 opdr3.jpg OPDRACHT 3 : Blikken Sorteren In een wit rechthoekig parcours (220x120cm) wordt een zwarte lijn getrokken. Op deze lijn komen 9 blikken te staan : 5 witte en 4 zwarte. De bedoeling is dat de zwarte blikken in het klein vak komen, de witte in het grote vak. De blikken moeten op de tafel blijven en de robot mag uiteraard niet van de tafel vallen. De robot wordt door de scheidsrechter op een door hem bepaalde plek en in een bepaalde richting gezet.

Tips 2011

Een thema is nog niet gekend voor dit jaar. De scheidsrechter houdt z'n lippen stevig op elkaar als we daar naar vragen, maar hij wou wel onderstaande tips al meegeven

Tip 1 : Autonoom of afstandsbediening ?

  • Naar analogie met Roborama zullen ook hier radiobestuurde robots toegelaten worden. Ze zullen dezelfde proeven moeten doen dan de autonome robots, maar apart geklasseerd worden.
  • Voor de robots met afstandsbediening zijn minstens 2 personen nodig in het team, voor de andere teams wordt dit geadviseerd, maar niet verplicht. Het is immers een "team" building day.

Tip 2 : Welke robot ?

  • Een robot die voor Roborama geschikt is kan dienen als basis voor de Team Building Day.
  • Afstandsbediening mag, al dan niet draadloos.
  • Een team bestaat uit minstens 2 personen of 1 persoon en 1 autonome robot. De nadruk ligt immers op TEAM werk.
  • Bakens zijn dit jaar niet toegestaan

Tip 3 : Welke sensoren ?

Wat zou nuttig kunnen zijn (als je op basis van een Roborama genre robot werkt) :

  • Extra infrarood afstandssensoren (bv. sharp GP2D12) ( 1,2,4)
  • Extra sensoren (bijvoorbeeld dezelfde als je lijnsensoren) (1 of 2)
  • Enkele micro-switchen of pushbutton sensoren (0,1..5)
  • Extra servos of kleine motoren.
  • En een ledje, lampje of buzzer om een signaal te geven (bijvoordeeld detectie...)

Niets hiervan is noodzakelijk, slimme mannen kunnen hiervoor andere oplossingen bedenken, maar het kan wel helpen.

Tip 4 : Omgeving ?

  • Er zal wat simpel mechanisch werk zijn, maar niets om bang van te zijn. (Voordeel van een ploeg : terwijl de ene zich met de mechanica bezig houdt kan de rest zich op de software concentreren)
  • De brug staat dit jaar niet op het programma, maar wel blikken.
  • De blikken zijn dit jaar nog leeg ;-)
  • Ook witte en zwarte tape zal gebruikt worden.

Editie 2010 : De Brug van BOZ

Deze editie stond volledig in het teken van de "Brug van Bergen Op Zoom", waar we eind oktober hopen aan deel te nemen. In totaal namen 6 teams deel, 14 deelnemers en uiteraard onze bedenker en scheidsrechter, Marc Robberecht. Dit jaar namen 3 Lego NXT teams deel, 1 Fishertechnic team en 2 zelfbouw teams. Het bouwen mag je redelijk letterlijk nemen, want dit jaar moesten de robots nog mechanisch aangepast worden. Boormachines, schroevendraaiers, zaagjes, draad, massa's lego onderdelen waren dan ook nodig.

 
Deelnemers aan de Team Building Day van 18 september 2010, van links naar rechts: Ruben van Niekerk, Huub van Niekerk, Paul van Niekerk, Jan Heynen, Marc Robberecht (Scheidsrechter), Xander Soldaat, Joep Suijs, Ben Fondu, Joachim Vandersmissen, Aloys Verstraeten, Toon Peters, Joris Jonckers,Wim Patry (Fotograaf), Jildert De Wachter, Patrick De Wachter

Hier kun je de proeven terugzien.

Dagindeling

Om 8u30 werd iedereen verwacht in de cafetaria van het auditorum . Om stipt 9 uur begon Marc met het uitleggen van de 3 proeven. Daarna hadden we tot 15u30 tijd om alles te bouwen en te programmeren.Daarna waren de demonstraties tot 17. Daarna opruimen en puntentelling en om 17u30 waren we klaar.

 

Locatie

Het event ging door in de cafetaria van het auditoriumgebouw van De Nayer. Dit is het tweede gebouw links als je de campus oprijdt vlak voor de grote parking. De cafetaria vind je onder het auditorium en is van buitenaf bereikbaar door de trappen af te gaan en door de aluminum ramen/deuren naar binnen te gaan

DeNayerAuditorium.jpg

Opdrachten 2010

Net zoals vorig jaar werden ook dit jaar 3 schitterende opdrachten bedacht door Marc Robberecht van verschillende moeilijkheidsgraad zodat zowel de absolute beginner als de gevorderde amateur er zijn gading kon in vinden. Voor elke proef had elk team max. 5 minuten waarbinnen ze de robot ev. mochten aanpassen en max. 3 pogingen doen.

TBD2010 opdr1.jpg OPDRACHT 1 : Parcours voorbereiden Op een elliptisch parcours werden random blikken gezet. De bedoeling was dat de robot alles tussen de wand en 60cm van de wand wegdeed. Aan het einde moest de robot zelf ook 60cm van de rand stilstaan. We wisten dat tot 30cm van de rand niets stond, want met gewoon rondrijden waren ook punten te verdienen. Diegene die het meeste blikken opruimt en ver genoeg van de rand staat wint.
TBD2010 opdr2.jpg OPDRACHT 2 : Over the river Over een rivier waren 2 bruggen geplaatst. Aan de ene kant stonden blikken (minstens 30cm van de buitenrand) en de bedoeling was om er zoveel mogelijk naar vak A te brengen. Hier mocht de robot met de hand gestopt worden. Diegene die het meeste blikken terugbracht wint.
TBD2010 opdr3.jpg OPDRACHT 3 : 8 Een achtvormig parcours zo snel mogelijk afleggen. Over de kruising van de 8 staat een brug. De snelste wint.

Deelnemers 2010

Logo Team Crew-members Technologie Score Het Team
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Aloys Verstraeten
Zelfbouw robot met Arduino controller (Roboduino Romeo) 240 Hollanders team.jpg
Vn3.jpg (vN)3 Paul van Niekerk
Huub van Niekerk
Ruben van Niekerk
fischertechnik 211 Vn3 team.jpg
Teamspirit logo.jpg Team Spirit Joachim Vandersmissen
Patrick De Wachter
Lego Mindstorms NXT 202 Team spirit.jpg
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen RP6 met rupsbanden, Mega32 in C geprogrammeerd 187 Total recall team.jpg
Teamwreckingball logo.jpg Team Wrecking Ball Joris Jonckers
Jildert De Wachter
Xander Soldaat
Lego Mindstorms NXT 186 Theperfectstorm team.jpg
Atrandom.png At Random Toon Peters
Wim Patry
Ben Fondu
Lego Mindstorms NXT 100 Atrandom team.jpg

Scores 2010

Team Parcours voorbereiden Over the River Acht Score
De Hollanders 80 60 100 240
(vN)3 100 20 91 211
Team Spirit 100 60 42 202
Total Recall 100 40 47 187
Team Wrecking Ball 100 20 66 186
At Random 60 40 0 100

Tips 2010

Tip 1 : Hoeveel bruggen ? (8 augustus 2010)

Marc was zo vriendelijk een eerst tipje van de sluier te lichten en hier is dan ook de eerste tip voor onze Team Building Day op 18 september
Er zijn drie proeven voorzien :

  • de eerste is zonder brug
  • de tweede is met twee bruggen
  • de derde is met één brug

Tip 2 : Blikken ? (16 augustus 2010)

Hier een tweede reeks tips voor de TBD van 18 september :

  • Als iemand problemen heeft met de brug, geen nood want deel 1 is zonder brug.
  • Voor 2 van de 3 delen is hoogte geen beperking.
  • Marc (de scheidsrechter) houdt nog steeds van blikken.
  • 28 augustus is de volgende bijeenkomst en tevens de laatste kans om iets uit te proberen voor de team building day.

Duidelijk ? Neen ? Dat is de bedoeling :-)

Tip 3 : Mechanieker gezocht (3 september 2010)

  • Er zal dit jaar wat meer (eenvoudig) bouwwerk zijn. Geen paniek, een draaibank is echt niet nodig :-)
  • Een roborama robot is een goede basis, maar hou rekening met de brug.

Editie 2009 : Licht & Donker

Na het succes van vorig jaar en de algemeen positieve reacties moesten we ook dit jaar dit event organiseren. Onze Team Building Day stond dit jaar in het teken van Licht & Donker . Dit moet je in de ruimste zin interpreteren : licht en donker herkennen op de ondergrond, maar ook licht en donker van het omgevingslicht. Ook dit jaar was het de creatieve geest van Marc Robberecht die de proeven bedacht en zijn alziend oog dat hem tot de geknipte scheidsrechter maakte.

De inschrijvingen gingen laat van start, maar uiteindelijk hebben zich toch 5 teams ingeschreven. Drie LEGO NXT teams, twee zelfbouwteams. In 2008 waren de zelfbouwrobots nog heer en meester, dit jaar waren 2 van de drie podiumplaatsen voor LEGO weggelegd. Tot daar de mythe dat LEGO speelgoed is ....

 

 
Deelnemers aan de Team Building Day van 19 september 2009, van links naar rechts: Marc Robberecht (Scheidsrechter), Jos Jonckers, Aloys Verstraeten, Wim Patry (Deelnemer & Fotograaf), Joris Jonckers, Arne Roels, Wannes Vandereycken, Jan Heynen, Jildert De Wachter, Patrick De Wachter, Toon Peters, Ben Fondu, Joep Suys, Karel Dupain

 

Meer foto's vind je in onze Fotogalerij.

Opdrachten van 2009

Net zoals vorig jaar werden ook dit jaar 3 schitterende opdrachten bedacht door Marc Robberecht van verschillende moeilijkheidsgraad zodat zowel de absolute beginner als de gevorderde amateur er zijn gading kon in vinden.

TBD09 opdracht1.jpg OPDRACHT 1 : Variatie op T-Tijd. De robot start nu in vak C en rijdt naar het midden. Onderweg onderbreekt hij een lichtstraal waardoor een lamp van 150W gaat branden in vak A of vak B (random). De robot moet naar het vak rijden waar het licht brandt en dan terugkeren naar zijn startpositie. Uiteraard mogen de wanden niet geraakt worden. 
IN tegenstelling tot alle andere opdrachten moet elke robot 3 pogingen doen om zo na te gaan dat hij echt naar het (random) licht toe rijdt en niet toevallig juist gokte.
TBD09 opdracht2.jpg OPDRACHT 2 : Variatie op lijnvolgen. De te volgen lijn glooit in het begin zacht en wordt alsmaar grilliger om uiteindelijk met rechte hoeken te eindigen. De robot moet zo lang mogelijk de lijn volgen. De punten zijn afhankelijk van de lengte van de juist gevolgde lijn. 
De beste van 3 pogingen telt.
TBD09 opdracht3.jpg OPDRACHT 3 : Variatie op heen en weer. Op een witte ondergrond worden 4 zwarte lijnen gekleefd op een willekeurige afstand. De bedoeling is dat de robot over drie zwarte lijnen rijdt en dan terugkeert naar zijn startpositie. Hij mag dus NIET over de vierde lijn rijden. Telkens hij een zwarte lijn overrijdt moet hij een geluid/licht signaal geven. Bij het terug rijden mag de robot net geen herkenningstekens geven bij de zwarte lijnen. Er zijn bonuspunten te verdienen als de robot bij het terugrijden wel de grijze maar niet de zwarte lijnen herkent. Als de robot de 'verkeerde' lijn herkent (grijs in het heengaan, zwart in het terugkomen) worden er strafpunten afgetrokken. De baan was in twee helften gedeeld zodat diegene die voor de bonuspunten gingen de rechterhelft konden gebruiken, diegene die de grijze lijnen niet zagen zitten de linkerhelft konden gebruiken.
De beste van 3 pogingen telt.

Tijdsbonus : De tijd is alleen belangrijk als er een 'ex aequo' is. De eerste krijgt dan 3 punten extra, de tweede 2 en de derde 1 punt.

Deelnemers 2009

Logo Team Crew-members Technologie Score Het Team
Whatsnext.jpg Who's NeXT ? Wannes Vandereyken
Jildert De Wachter
Patrick De Wachter
Lego Mindstorms NXT 1228 Whosnext team.jpg
Logo atrandom.jpg At Random Toon Peters
Wim Patry
Ben Fondu
Lego Mindstorms NXT 1095 Atrandom team.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Karel Dupain
Aloys Verstraeten
Zelfbouw robot 990 Hollanders team.jpg
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen
Arne Roels
Zelfbouw robot 672 Total recall team.jpg
Jojopa.jpg JoJoPa Joris Jonckers
Jos Jonckers
Lego Mindstorms NXT 591 Jojo team.jpg

Scores 2009

Team Zoek Licht Volg de Lijn Tel Zwart/Grijs Score
Who's NeXT ? 423 403 402 1228
At Random 290 402 403 1095
De Hollanders 320 370 300 990
Total Recall 422 0 (pas bij 5e poging goed) 250 672
JoJoPa 421 70 100 591

 

 

Tips 2009

Tip 1 : Licht en Donker (20 juni 2009)

Zoals reeds aangekondigd organiseert RobotMC in september de tweede Team Building Day. Marc heeft op de bijeenkomst in juni even toegelicht waar we ons mogen op verheugen. 

  • Het thema van dit jaar is 'Licht & Donker'. Klinkt mysterieus, niet ? We moeten dit ook in de ruimste zin interpreteren : naast lichte als donkere strepen op de grond moet je ook denken aan licht en donker van het omgevingslicht.
  • Een of meerdere lichtsensoren zal dus wel nodig zijn. Dit kan de lichtsensor van Lego zijn, de SRF08 heeft er eentje aan boord, fotodiodes of een simpele LDR.
  • Lijnen herkennen en volgen was vorig jaar niet belangrijk, maar dit jaar juist wel.
  • Qua mechaniek moeten we ons niet te veel zorgen maken. De robot moet uiteraard kunnen rijden, maar iets terug brengen is er dit jaar niet bij
  • Het parcours zal niet helemaal zoals Roborama zijn, maar er wel op gebaseerd.
  • De opdrachten zullen eenvoudig genoeg zijn zodat ook beginners kunnen deelnemen.


OK, tijd dus om je teamgenoten te zoeken, wat te brainstormen en het nodige materiaal te verzamelen

Tip 2 : LDR sensor voor NXT (28 juni 2009)

LDR voor nxt.jpg Ter voorbereiding van de TBD heb ik vandaag wat zitten experimenteren en kwam tot de conclusie dat een extra lichtsensor wel handig zou zijn. Na wat google'n bleek dat 1 LDR tussen de zwarte en witte draad van een lego-kabel moest werken. Met een breadboard en NXT connector & 1 LDR heb ik een werkende lichtsensor gemaakt.

Programmeren :

  • Via NXT-G kan ik de waardes uitlezen als ik het normale blok gebruik voor de licht sensor. In vol licht krijg ik als waarde 100 , in de schaduw daalt de waarde to ergens tussen de 60 & 80 en in een donkere kamer krijg ik 0 .
  • NXC programma : Via BrixCC werkt het vergelijkbaar, maar dan tussen waardes van 1023 ( vol licht) en 0 ( geen licht).
 ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 // NAME: Test Programma LDR
 // AUTHOR: Jildert De Wachter AkA Ramacco
 ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 task main ()
 {
    SetSensorLight (S1) ;
    SetSensorMode (S1, SENSOR_MODE_RAW) ;
    while (true)
    {
          ClearScreen () ;
          NumOut (0, LCD_LINE1, Sensor(S1)) ;
          Wait (250) ;
    }
 }

Tip 3 : Hoeveel lichtsensoren ? (11 juli 2009)

Ik stelde aan Marc de vraag : hoeveel sensoren moeten we idealiter hebben voor de Team Building Day en dit is wat ik te weten kwam :

  • De robot zal een lijn moeten kunnen volgen en het einde ervan detecteren om te stoppen.
  • Voor de meting van het omgevingslicht heb je liefst 2 sensoren. Het kan ook met eentje, maar dan zal je die moeten kunnen draaien om in verschillende richtingen te kijken.

Hopelijk worden jullie hier iets wijzer van. [ Ik ga alvast wat LDRs bij kopen :-) ]

Vraag Joep :
Is dit een lijn die aan de roborama specificaties voldoet, dus 2,5 cm breed?
En weten we al iets over de kleur van de lijn en achtergrond?

Antwoord Marc : Ik weet niet goed tot hoever ik het best moet/mag antwoorden ... 

  • Ik ben lui, dus een lijn van 2,5 cm breed is nogal onwaarschijnlijk. Meer kans dat het "gewone" isolatie tape zou zijn (van eigen stock of brico..)
  • Om de beginners te helpen zou een zwarte lijn op wit ondergrond passen. Maar als alles zo is, waar zijn de uitdagingen?

 

Tip 4 : Hang de vlag maar uit (12 augustus 2009)

Lichtsluis.jpg De laatste clubdag was Marc druk aan het experimenteren met een constructie in hout waar hij de lichtsluis in monteerde. Ik verstond er niets van. Toen ik Marc vroeg wat de bedoeling was deed hij heel geheimzinnig. De straal kwam net boven de rand van het parcours uit. Marc zei wel : zorg dat je een antenne of een vlag op je robot monteert van een 25 cm hoog.

Tip 5 : Het Parcours (24 augustus 2009)

Tussenschot.jpg Zoals in de eerste tip al gemeld zal het parcours van de Team Building Day gebaseerd zijn op het parcours van Roborama maar niet helemaal hetzelfde. Zaterdag was Marc druk aan het proberen of zijn plank van 1.20m breed en 20cm hoog wel in het Roborama parcours paste. Blijkbaar wil hij met dit tussenschot de grootte en/of de vorm van de T aanpassen. Erop rekenen dat het parcours 3.6m lang is en dat er een T-stuk van 1.20m is, is dus zeeeeeer gevaarlijk, lijkt me. Ik ga alvast een sensor zoeken zodat mijn robot de rand kan 'zien'.

Marc zei ook nog dat hij de Team Building Day zelf met een remorque (=aanhangwagen voor onze NL vrienden) zou moeten komen. Of hij dat meende of hij het gewoon zei om me bang te maken vraag ik me nog steeds af !

Tip 6 : Muren niet raken (6 september 2009)

  • Dit jaar is geen speciale mechaniek nodig.
  • Het is van groot belang om de muren niet te raken.
  • Ook de tips van vorig jaar herlees je best nog eens

Editie 2008 : Variaties op Heen & Weer

Een kort overzicht van de dag

De derde zaterdag van september ging onze eerste 'Team Building Day' door. De bedoeling is dat er in teams (kleine groepjes) gezamelijk aan een of meerdere opdrachten worden gewerkt. Gedurende de maand augustus en september werden er regelmatig tips gestuurd met de parameters van de wedstrijd, zodat je het nodige materiaal kan verzamelen of eventueel een robot kan voorbereiden. Achteraan op deze pagina's vind je nog eens alle tips.

 

 
Deelnemers aan de Team Building Day van 20 september 2008, van links naar rechts: Rien Van Harmelen, Huub van Niekerk, Aloys Verstraeten, Xander Soldaat, Jan Heynen, Jildert De Wachter, Ben Fondu, Joris Jonckers, Toon Peters, Joep Suijs, Patrick De Wachter, Rubern van Niekerk, Paul van Niekerk, Marc Robberecht (Scheidsrechter)
Staat niet op de foto, maar was wel aanwezig : Wim Patry (Fotograaf)

 

Meer foto's vind je in onze Fotogalerij en hier kun je de proeven terugzien.

Dagindeling :
8u30 : Aangezien het de eerste keer was en we iedereen de kans willen geven deel te nemen, werd de lat niet té hoog gelegd . De concrete opdrachten kreeg je pas 's morgens uitgelegd. De opdrachten waren zodanig gemaakt dat een 'Roborama' robot een goede basis was voor de opdrachten. Verderop vind je ze in detail uitgelegd. Gedurende de dag konden de teams dan aan de hardware en software werken tot 15u. Iedereen moest dan stoppen en de robots werden op een verzamelpunt gezet zodat niemand kon verder werken.

15u : Daarna konden de teams hun kunnen tonen in de proeven. Iedereen kreeg max. 5 minuten en 3 pogingen om de proef af te leggen. Gedurende die 5 minuten mocht je nog kleine wijzigingen aan de robot doorvoeren mits alle onderdelen al op het verzamelpunt lagen. Sommige teams gebruikten dit om voor de tweede proef een grijper te monteren. Er moet wel gezegd worden dat de meeste teams een probleem hadden met tot drie tellen, want we konden ons niet van de indruk ontdoen dat er meerdere teams vier keer probeerden. De scheidsrechter hield scores bij.

16u30 : Na de proeven werd er gezamelijk opgeruimd terwijl de scheidsrechter de einduitslag berekende. Nadien werden de einduitslag bekend gemaakt. Iedereen kreeg een digitale klokje/wekker/thermometer als aandenken en de scheidsrechter een flesje wijn. Daarna werd onder de deelnemers nog de hoofdprijs verloot : een Propeller Education Kit . Een onschuldige kinderhand trok het kaartje van Rien Van Harmelen. Veel plezier, Rien !

Propeller.jpg

Om 17u was het tijd om naar huis terug te keren. Tevreden keek iedereen terug op een leuke dag en een geslaagd event.

De opdrachten & puntentelling van 2008

Opdracht1 2008.jpg OPDRACHT 1 : Variatie op heen & weer.
10 punten om van A naar B te geraken, 10 punten om rond het blik te draaien, 10 punten om terug van B in A te geraken, 5 punten om in A te stoppen.
Totaal : 35 punten
Opdracht2 2008.jpg OPDRACHT 2 :
Op het parcours liggen 2 ballen op een vaste plek. De bedoeling is dat de robot de ballen gaat halen en in vak A krijgt. Per bal krijgt men 10 punten als men de bal vindt en 10 punten als men de bal in A krijgt. Als de robot terug in vak A stopt krijgt men 5 punten extra. 
Totaal : 45 punten.
Opdracht3 2008.jpg OPDRACHT 3 : Slalom.
De robot moet langs een zijde vertrekken, tussen de blikken doorrijden, in vak B rond het laatste blik draaien en dan slalommend terug komen. Om vanuit A tot punt 1 te geraken krijgt men 10 punten. Van punt 1 naar punt 2 krijgt men 10 punten, van 2 naar 3 zijn 10 punten. Van 3 naar 4 zijn 10 punten, van 4 naar vak A zijn nogmaals 10 punten. Als men in vak 1 stopt krijgt men 5 punten extra. 
Totaal : 55 punten.

Bonuspunten : Men kan bonuspunten verdienen door tijdens een 'gekwalificieerde run' (= een run die meetelt voor de eindscore) een blik naar van zone A naar zone B te brengen en - tijdens dezelfde of een andere gekwalificeerde run - een blik van A naar C te brengen. Dit levert respectievelijk 10 en 15 punten extra op.

Tijdsbonus : Als de eerste 3 teams van een proef dezelfde punten hebben, dan en dan alleen is de tijd belangrijk. De eerste krijgt dan 3 punten extra, de tweede 2 en de derde 1 punt.

Strafpunten : In tegenstelling tot met Roborama was er geen systeem van strafpunten. Een proef was of goed of slecht. Als men een wand raakt, een blik omstoot.... telt die run niet mee.

Uitsluiting : Een robot of deelnemer die het parcours beschadigde werd uitgesloten. Gelukkig was deze drastische maatregel niet nodig.

Deelnemers 2008

In volgorde van de scores :

Logo Team Crew-members Technologie Score Het Team
Rp6.jpg Total Recall Jan Heynen Conrad RP6 146 Rp6 team.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Karel Dupain
Aloys Verstraeten
Zelfbouw robot 104 Hollanders team.jpg
Jojopa.jpg JoJoPa Joris Jonckers
Jos Jonckers
Patrick De Wachter
Lego Mindstorms NXT 88 Jojopa team.jpg
Theperfectstorm.jpg The Perfect Storm Jildert De Wachter
Xander Soldaat
Lego Mindstorms NXT 68 Theperfectstorm team.jpg
Vn3.jpg (vN)3 Paul van Niekerk
Huub van Niekerk
Ruben van Niekerk
fischertechnik 66 Vn3 team.jpg
Logo offroad.jpg Offroad Ben Fondu
Toon Peters
Lego Mindstorms NXT 30 Offroad team.jpg

Scores 2008

Team Heen & Weer Twee Ballen Slalom Bonus B Bonus C Score
Total Recall 35 46 55 10 - 146
De Hollanders 37 47 10 10 - 104
JoJoPa 10 48 30 - - 88
The Perfect Storm 38 20 10 - - 68
(vN)3 36 20 10 - - 66
Offroad 10 - 10 10 - 30

Tips 2008

Tip 1 : De Robot (21 juli 2008)

Ieder ploeg neemt deel met één enkele robot. De opdrachten zijn gemaakt voor autonome robots van het "Roborama Type" (in een brede zin ).

Maximum (lengte of breedte) :

  • 60 cm of breder : heeft bijna geen kans : hij zou volledig in A, B of C zone niet kunnen parkeren.
  • 55 cm : ok, maar niet aangeraden : zou heel goed gestuurd moeten zijn.

Minimum :

  • Een aangepaste mini-sumo zou het goed kunnen doen. De deelnemers aan het HCC-Robotica SumoBot project hebben dus al een goede basis.

Dus: best iets tussen 10 en 30 (of 40) cm.

Kijk hier wat een slimme Nederlander in 2007 had gedaan :

De opdrachten gaan door op een aangepast Roborama terrein.

Iets goed doen, is belangrijker dan het snel doen.

Het is belangrijker van mee te doen dan winnen. Have fun!

Marc Ro.

Tip 2 : Wendbaar (31 juli 2008)

Een lijn op de grond kunnen volgen of herkennen is hier (dit jaar) van geen nut.
Goed kunnen manoeuvreren ( korte bochten draaien ) is dikwijls een voordeel.
Zoals bij Roborama mag de robot niet tegen de muren botsen.


Make fun with your robot.

Marc Ro.

Tip 3 : Blikken of Ballen (09 augustus 2008)

Er zal met blikken en/of ballen gespeeld worden.

De opdrachten zijn gemaakt om op verschillende manieren (met verschillende methodes) uitgevoerd te kunnen worden, zo dat meerdere robot types kans maken.


Have a nice weekend

Marc Ro.

Tip 4 : Verlengdraad & servo (11 september 2008)

  • Voeding robot : bedenk op voorhand een batterij strategie. Die dag zal Uw robot veel testen, rijden... Veel meer dan een gewone dag. Op het ogenblik van te tonen wat Uw robot kan doen : batterij bijna leeg.. Hopen dat dit dit jaar niet gebeurd !
  • Voeding werk-tafel : neem een verlengdraad (10 meter of zo) en een of twee multistekkersdozen mee.
  • Een bijkomende kleine motor (met iets op zijn as) of een (oude) servo is niet nodig om deel te nemen en te presteren, maar misschien wel om "de eerste de beste" te kunnen zijn.
  • Zoek je nog een teamlid : gebruik de [robotmc] mailinglijst. (zie mail van Jan Heynen 05 September 2008).


Marc Ro

Tip 5 : Finale checklist (17 september 2008)

Een stuk karton, plakband en een schaar kunnen dienen om een stuk koetswerk of bescherming voor uw robot te maken. 
Met een dikke ijzerdraad als chassis en dunne metaal draad om alles te binden kom je nog verder.
Met Lego of Fischertechnik is het misschien ook/even gemakkelijk.

Checklist:

  • voedingen (zie tip 4) : verlengdraad, multistekkersdozen, batterijlader, batterijen.
  • PC, voeding, muis, programmer (met alle nodige kabels), zekeringen...
  • Robot !
  • Papier, pen..
  • Eten en drinken.
  • Klein geld voor de drankautomaat (koffie is gratis, frisdrank is te betalen)
  • ... en zeker veel geestdrift !


Marc Ro.

TBD Logo.jpg